- Jangan menolak tugas
- Sikap negatif enggan menerima tugas yang dirasakan susah atau tidak mahu bertugas di luar daerah perlu dielakkan. Jika asyik memilih tugas, impian untuk bejaya dalam kerjaya hanya akan tinggal angan-angan.
- Suka menangguhkan kerja
- Selesaikan tugasan secepat mungkin dan elakkan menangguh kerja untuk tempoh lama kerana beban kerja semakin hari semakin bertambah.
- Salah guna harta syarikat
- Jangan suka menggunakan harta syarikat seperti telefon, mesin fotokopi, melayai internet sewenag-wenangnya. Kita juga perlu mengamalkan sikap amanah dan bertanggungjawab ketika bekerja.
- Bergosip dan berpuak-puak
- Sikap negaitif ini tidak membawa faedah kerana membuang masa dan mengundang konflik sesama rakan sekerja.
- Datang lewat
- Disiplin amat tinggi bagi menentukan hala tuju hidup, jika gagal mengawal disiplin untuk menepati waktu, anda mungkin menghadapi masalah disiplin yang kritikal.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan